آبراهه خروجى از جنوب شرقى گنبد نمکى کوه نمکدان، حاصل نفوذ آب‌هاى سطحى محدوده بالادست که در بارندگى‌هاى فصلى، آبراهه‌هاى منتهى به حفره‌ها و کانال‌هاى زیرزمینى در گنبد نمکدان وارد محوطه غار شده و نهایتاًً از غار نمک به بیرون راه مى‌یابد و درصد زیادى از مواد نمکى را با خود به صورت محلول به بیرون راه مى‌‌دهد. در بستر خروجى این آبراهه، پهناى نمک ـ به ویژه در پایین دست ـ تشکیل مى‌شود. این نهشته‌هاى نمک قابل بهره‌بردارى است و ضمناً از جمله مناطق دیدنى قشم است.

 

ـ دیگر چشمه‌هاى جزیره قشم: در جاى‌جاى جزیره قشم چشمه‌هاى دیگرى یافت مى‌شود که البته هیچ یک از آن ها آب شیرین و قابل مصرف ندارند.

 

۳-۱۱ آب و هوا:

 

جزیره قشم بنابر موقعیت خاص جزیره ای خود دارای آب وهوای گرم ‌و مرطوب می‌باشد.ورود و اثرت سیستم های جریان های هوا در زمستان و تابستان به نظر می‌رسد از عوامل تعیین کننده در نوع آب وهوای این جزیره بشمار می‌آید.

 

۳-۱۱-۱ دما:

 

دما یکی از مهمترین عناصر آب وهوایی در مطالعات محیطی بوده ‌و کاربرد وسیعی در برنامه ریزی دارد.

 

۳-۱۱-۲ میانگین سالانه دمای حداقل و حداکثر:

 

میانگین دمای حداقل سالانه قشم برابر ۰۴/۲۲ درجه سانتی گراد می‌باشد.

 

میانگین دمای حداکثر سالانه در قشم ۵/۳۲ درجه سانتی گراد می‌باشد.

 

علت بالا رفتن میانگین دمای حداکثر در تابستان تغییر زاویه تابش خورشید در ‌نیم‌کره شمالی می‌باشد که در این زمان دما ‌در خلیج فارس و جزایر اطراف به بالاترین دمای حداکثر می‌رسد. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۱۴)

 

۳-۱۱-۳ دمای حداکثر مطلق و حداقل مطلق:

 

دمای حداکثر مطلق در شهریور ماه که بالاترین درجه را برابر با ۰/۴۳ درجه سانتی گراد داشته و کمترین حداکثر مطلق در فصل زمستان،دی ماه برابر با ۶/۲۷ درجه سانتی گراد بوده است.

 

بیشترین دمای حداقل مطلق در طی دوره ی آماری سال ۱۳۸۶ برابربا ۶/۲۹ در مرداد ماه و ماکزیمم آن زمستان دی ماه ۲/۶ درجخ سانتی گراد می‌باشد.

 

میانگین دمای حداکثر مطلق ۰/۴۳ درجه سانتیگراد می‌باشد.

 

میانگین دمای حداقل مطلق ۲/۶ درجه سانتی گراد می‌رسد. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۱۴)

 

۳-۱۱-۴ رژیم و جهت وزش بادها در قشم:

 

جهت عمومی بادها ‌در سواحل خلیج فارس شمال غرب و در سواحل عمان وتنگه هرمز به علت وزش بادهای موسمی در تابستان به جنوب شرق متمایل می شود.

 

علت وزش این بادها وجود منطقه فشار کم تابستانی در جنوب فلات ایران می‌باشد که در تابستان با انتقال منطقه کم فشار به خلیج فارس بادها عمدتاً به شمال و شمال شرقی متمایل می‌شوند.

 

۳-۱۱-۵ بادهای محلی قشم:

 

اطلاعات مربوط به باد در کرانه‌هاى جنوبى جزیره قشم نشان مى‌دهد که غلبه باد جنوب شرقى آشکار است. با وجود این، مشاهدات و مطالعات مربوط به باد نشان مى‌دهد که به دلیل شرایط توپوگرافى سرزمین اصلى و جزیره قشم، در منطقه شمال جزیره بادهایى از سمت شمال شرقى وجود دارند. بادهاى جزیره قشم به طور معمول ملایم هستند.

 

بادهاى محلى و با اهمیت جزیره عبارتند از:

 

ـ بادگاه: این باد از جانب ستاره (گاه) در هنگام صبح مى‌وزد و گاهى پدیدار شده و قدرت آن کم است.

 

ـ باد نشعى: از جهت شمال شرقى مى‌وزد و شدت آن نستباً زیاد و براى لنج‌ها و مسافران دریا خطرناک است. استمرار وزش این باد ۱، ۳، ۷، ۱۵ و به ندرت ۲۱ روز پیاپى است. این باد خشک و سرد است.

 

ـ باد قوسى: باد قوسى از بادهاى قدرتمندى است که در زمستان و همراه با بارندگى و از جهت شمال شرقى (متمایل به شرق) مى‌وزد.

 

ـ باد عیوقى: باد عیوقى در فصل زمستان و از جهت شمال شرقى (متمایل به شرق) یعنى از طرف هرمز مى‌وزد.

 

ـ باد سهیلى: این باد بیشتر از پاییز و از طرف سهیل مى‌وزد و از صبح تا ظهر مى‌دمد و خنک است.

 

ـ باد عقربى: این باد منشاء اقیانوس هند دارد و رطوبت هوا را به شدت افزایش مى‌دهد. شدت این باد نیز زیاد است.

 

ـ باد شمال: این باد دو نوع است یکى شمال تابستانى و دیگرى شمال زمستانی. این باد، هم در زمستان و در تابستان مى‌وزد و تقریباً دائمى و از بادهاى مزاحم است. باد شمال زمستانى را شمال‌خورى نیز مى‌گویند زیرا که از جانب خورهاى لافت مى‌وزد. باد شمال‌خورى بارندگى همراه ندارد و ابرها را از بین مى‌برد. باد شمالى تابستانى اکثراً در بهار مى‌وزد.

 

ـ باد مطلعى: مطلع به معنى شرق و جهت وزش آن نیز از شرق به طرف غرب است. شدت این باد نسبتاً زیاد بوده و بعضاً بارندگى نیز به همراه دارد.

 

ـ باد ایرانى: این باد در زمستان و به همراه بارندگى مى‌وزد. جهت وزش آن شمال شرقى است.

 

ـ باد بحرى: باد بحرى، نسیمى است که از جانب دریا و تدریجاً به باد شمال تبدیل مى‌شود

 

۳-۱۱-۶ بارندگی:

 

جهت محاسبه و رژیم بارندگی و تغییرات فصلی آن از آمار سالانه سال ۱۳۸۶ استفاده گردیده است.ارقام نشانگر این است که میانگین بارندگی ماهانه۹/۱۲۰ میلی لیتر است و میانگین سالانه بارندگی دریک روز ۵/۷۲ میلی متر می‌باشد.شروع بارندگی ها در جزیره قشم عمدتاً از آذر ماه بوده که تا فروردین ماه ادامه می‌یابد. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۱۴)

 

۳-۱۱-۷رطوبت(نم) نسبی:

 

رطوبت نسبی قشم در تمام ماه های سال دارای میانگین بالاتر از ۵۰ درصد بوده است.

 

رطوبت نسبی سالانه در ساعت ۶:۳۰ ،۰/۷۸ درصد و در ساعت ۱۲:۳۰ ،۵/۵۹ درصد می‌رسد. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۱۴)

 

۳-۱۲ جغرافیای سیاسی:

 

در سال۱۳۸۶ این شهرستان به سه بخش مرکزی و بخش شهاب و بخش هرمز ۷ دهستان تقسیم شده بود.

 

طبق آخرین تقسیمات کشوری امروزه شهرستان قشم ۶۴ شهر و روستا دارد . (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۵)

 

۳-۱۳ جغرافیای انسانی جزیره قشم:

 

۳-۱۳-۱ جمعیت:

 

بر اساس آمار سال ۱۳۸۶،جمعیت جزیره قشم ۲۵۳۲۰ نفر می‌باشد(سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۵۸)

 

۳-۱۳-۲ سطح سواد و آموزش:

 

تعداد ‌با سوادان بر حسب جنس در نقاط شهری و روستایی طبق سرشماری که در سال۱۳۸۶ انجام شد ‌به این ترتیب می‌باشد که تعداد کل مردان و زنان باسواد جزیره قشم ۷۸۰۱۳ نفر می‌باشند که از این تعداد ۴۲۱۵۹ نفر مرد و ۳۵۸۵۴ نفر زن می‌باشند.

 

در نقاط شهری تعدادکل جمعیت ‌با سوادان ۳۴۱۷۲ نفر می‌باشند که از این تعداد ۱۸۲۵۰ نفر مرد و ۱۵۹۲۲ نفر زن می‌باشند و در نقاط روستایی در کل ۴۳۸۲۲ نفر با سواد هستند که از این مقدار ۲۳۸۹۷ نفر مرد و ۱۹۹۲۵ نفر زن هستند. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۳۸۱)

 

۳-۱۳-۳ بهداشت و درمان:

 

بر اساس آمار سال ۱۳۸۶،۱۱ مرکز بهداشتى و درمانى ، ۴۱ خانه بهداشت، ۳ آزمایشگاه، ۲ پرتونگاری، ۲ مرکز توانبخشی و ۵ داروخانه بوده است.

 

از مجموع ۴۳ پزشک، ۳۴ نفر پزشک عمومى، ۵ نفر پزشک متخصص ، ۴ نفر ‌دندان‌پزشک و۰ داروساز مى‏باشند. (سالنامه آماری استان هرمزگان،۱۳۸۶،۴۴۴،۴۴۵،۴۴۷،۴۵۰،۴۵۱،۴۵۲،۴۵۵)

 

۳-۱۳-۴ مهاجرت:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...