از این رو برترین ویژگی زندگی منتظران مهدی در غیبت صبرانه و پای فشردن در صراط تحقق جامعه و دولت آینه حق گریبان قران کریم پس از سوگند به عصر – که سصداق باند ان حضرت مهدی – علیه السلام در عصر دادگستری است – ایمان و عمل صالح و تواصی سفارش متقابل مؤمنان صالح به حق و صبرانه موجب فلاح و رستگاری نهایی معرفی می‌کند. و سهل انگاری دستی و انجام وظیفه های انسانی و اسلامی رایانه زیانکاری

 

۶- انتظار فرج

 

وظیفه بزرگ شیعه و در عصر غیبت کبری همانا انتظارگشایش وج می‌باشد امام علی بن ابیطالب علیه السلام در این بالا چنین فرمود.

 

( انتظردا و الفرج و لا تیا سوا من روح الله فان احب الا عمال ای الله عزوجل انتظار الفرج)

 

چشم به راه گشایش باشید و هرگز از لطف الهی نومید نشوید بی گمان برترین کارها نزد خدا امنتظار تشایش است.

 

شیعه علوی از غم ناگواری و دشواری هایی که تاریخ سرخ اش از آن آکنده است هماره شیعه امید را در جان و خانواده و جامعه اش روشن و فروزان نگاه داشته است و نسلی از پی نسلی در میان آتش وخون دربیم موج تکلیف انتظار را آموخته است. اگر نیک بنگریم از برکت انتظار شیعیان علوی، روح تعهد و مسولیت گرایی و حماسه آفرینی در میان اهل قبله بلکه ملت های ستمدیده و غیر مسلمان زنده گشته و آنان را به جنبش و دفاع از حقوقی انسانی و اجتماعی گزا خوانده است.

 

طول عمر امام زمان

 

موضوع طول عمر امام زمان (ع) نیز یکی دیگر از مسائل مهم و جالبی است که باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد و عدهای تصور می‌کنند موضوع عمر طولانی امام زمان مشکلترین مسائل مربوط به آن حضرت می‌باشد وحتی تا چندی پیش انرا یکی از موشوعات لاینحل می‌دانستند و می پنداشتند سوالی است که بدن پاسخ می ماند در صورتی که اتفاقا امروز با پیشرفت علم و در دسترس داشتن منابع و مدارک پر ارزش علی و تاریخی این موضوع جزءمسائل حل شده است و باید آن را یک حربه زنگ زده دانست .

 

امکان طول عمر از نظر عقل

 

باید از کسانی که درباره عمرهای طولانی اشکال می‌کنند و در وجود طویل العمر تردید نمایند پرسید مگر از نظر عقلی عمر طولانی محال است مگر عقل حدود مرزی عمر تعیین ‌کرده‌است از نظر عقلی چه اشکالی دارد که با وجود شرایط و برطرف ساختن موانع شخصی عمر طولانی کند ؟ کی گفته است عمر انسان و هر جاندار دیگری بغلان حد معین که رسید حتما خواهد مرد و پیش از آن زنده نمی ماند ؟ لازم به ذکر نیست که پاسخ این سوالات منفی است و طول عمر از نظر عقلی امری ممکن است زیرا از نظر عقل چنانچه ما بتوانیم عوامل و عللی که موچب پیری و مرگ آدمی است از میان ببریم ، را ه برای طول عمر طولانی و درقرنهای متمادی بارز است و اگر تا کنون نتوانستند این عوامل و علل را از میان ببرند دلیل نیست که ما عمرهای طولانی افرادی که تاریخ و قول آن را ثبت ‌کرده‌است انکار کنیم این مطلب از همان از همان روزگار که هنوز امام زمان بیش از صد سال نداشته است مورد اعتراض مخالفان شیعه بوده و دانشمندان ما به ادله عقلی و نقلی به آن ها پاسخ داده‌اند

 

دانشمند گرانقدیر شیعه شیخ صدوق افزون از ده قرن پیش در (کماالدین ) و نیز شیخ طوسی در کتاب «غیبت )) راجع ‌به این موضوع بحث طولانی نموده و ازجمله شیخ طوسی می‌گوید : مخالفان ما می‌گوید امتداد زمان و زیادی سن موجب پیری و نقص بدن آدمی می شود ولی این صحیح نیست و همیشه چنین نمی باشد . آری معمول این است که امتداد زمان و زیادی سن عامل پیری و نقض آدمی باشد محلی خداوند این قدرت را هم دارد که (روی مصالحی ) این وضع را تغییر دهد چون این مطلب روشن شد می گوییم عمرهای طولانی امان پذیر است و از نظر عقلی محال نمی باشد . ما قبلا جماعتی را نام بریم (در کتاب غیبت ) که با عمر طولانی و زیادی سنشان تغییر نکردند ……

 

دانشمندی عالیقدر دیگر ما سید مرتضی استاد شیخ طوسی در کتاب «غرردر)۹بحث جامعی در همین زمینه دارد و از جمله می نویسد پیری زیادی سن و نقض بنیه که به واسطه طول زمان روی می‌دهد چیزی نیست که حتی باید پدید آید طولعمر امری ممکن است و محال نمی باشد . کسی که آن را محال می‌داند معتقد است که استمرار حیات شخص زنده فباید از طبیعت و نیروی خودروی باشد و ‌بنابرین‏ محال است که دوام داشته باشد ، ولی به نظر ما اگر اینان آن را نسبت به خدایی می دانند که دست تصرف وی در همه امور باز است دیگر آن را محال نمی دانستند . ‌بنابرین‏ محال است که دوام داشته باشد ، ولی به نظر می‌رسد ما اگر اینان امتدا آن را نسبت به خدائی می‌دادند که دست تصرف وی در همه امور باز است . دیگر ان را محال نمی دانستند . ‌بنابرین‏ اشکال طول عمر از نظر عقلی کاملًا بی اساس است و پایه استواری ندارد .

 

بخش پنجم

 

انتظار فرج

 

انتظار ویرانگر

 

برداشت قشری از مردم از مهدویت و قیام و انقلاب مهدی موعود این است که صرفا ماهیت انفجاری دارد، فقط و فقط از گسترش و اشاعه و رواج ظلما و ‌تبعیض‌ها و ‌اختناق‌ها و حق کشیها و ‌تباهی‌ها ناشی می شود، نوعی سامان یافتن است که معلول پریشان شدن است.

 

آن گاه که صلاح به نقطه صفر برسد، حق و حقیقت هیچ طرفداری نداشته باشد، باطل، یکه تاز میدان گردد، جز نیروی باطل نیروئی حکومت نکند، فرد صالحی در جهان یافت نشود، این انفجار رخ می‌دهد و دست غیب برای نجات حقیقت- نه اهل حقیقت زیرا حقیقت طرفداری ندارد- از آستین بیرون می‌آید علیهذا هر اصلاحی محکوم است، زیرا هر اصلاحی یک نقطه روشن است. تا در صنحه اجتماع نقطه روشنی هست دست غیب ظاهر نمی شود؛ بر عکس، هر گناه و هر فساد و هر ظلم و هر تبعیضی و هر حقکشی، هر پلیدیی به حکم این که مقدمه صلاح کلی است و انفجار را قریب الوقوع می‌کند رواست زیرا«الغایات تبرر المبادی» هدفها وسیله های نامشروع را مشروع می‌کنند. پس بهترین کمک به تسریع در ظهور و بهترین شکل انتظار، ترویج و اشاعه فساد است.

 

اینجا است که گناه هم فال است و هم تماشا، هم لذت و هم ‌کام‌ جویی وهم کمک به انقلاب مقدس نهایی. اینجا است که این شعر مصداق واقعی خود را می‌یابد:

 

در دل دوست به هر حیله رهی باید کرد

 

طاعت از دست نیاید گنهی باید کرد

 

این گروه تبعا به مصلحان و مجاهدان و آماران به معروف و ناهیان از منکر با نوعی بغض و عداوت می نگرند، زیرا آنان را از تأخیر اندازان ظهور و قیام مهدی موعود(عج) می شمارند. بر عکس، اگر خود هم اهل گناه نباشند در عمق ضمیر و اندیشه با نوعی رضایت به گناهکاران و عاملان فساد می نگرند زیرا اینان مقدمات ظهور را فراهم می نمایند.

 

شبه دیالکتیکی

 

این نوع از برداشت از آن جهت با اصلاحات مخالف است و فسادها و ‌تباهی‌ها را به عنوان مقدمه یک انفجار مقدس، موجه و مطلوب می شمارند باید«شبه دیالکتیکی» خوانده شود. با این تفاوت در تفکر دیالکتیکی، با اصلاحات از آن جهت مخالفت می شود و تشدید نابه‌سامانیها از آن جهت اجازه داده می شود که شکاف وسیع تر شود و مبارزه پیگیرتر و داغ تر گردد، ولی این تفکر عامیانه فاقد این مزیت است، فقط به فساد و تباهی فتوی می‌دهد که خود به خود منجر به نتیجه مطلوب بشود.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...