پایان نامه مدیریت درباره :تعریف کیفیت ادراک شده |
۲-۵-۱- مفهوم ارزش از دیدگاههای متفاوت
امروزه، گرایش به مفهوم بازاریابی ارزشی با تأکید بر نیازهای مشتریان روشن است. این مفهوم که توسط سازمانهای مدرن مورد استفاده قرار میگیرد بهمنظور حفظ روابط بلندمدت با مشتریان و ارزشآفرینی برای آنان بهکار میرود. ارزش ادراک شده مشتری از خدمات یکسان نبوده و بسته به نوع فرهنگ، صنعت، زمانهای مختلف، معیارها و ابعاد گوناگونی را شامل شود (سوئینی و همکاران, ۱۹۹۹).
با بررسی در مباحث ادبیات مدیریت، سه گروه ارزش نمایان میشود:
- ارزش از دید سهامدار، که اقتصاددانان و کارشناسان مالی طرفدار آن هستند،
- ارزش از دید مشتری که بازاریابان به آن میپردازند،
- و ارزش از دید ذینفعان سازمان.
مفهوم ارزش از دید سهامدار، در متون مالی و حسابداری تحت عنوان، افزایش قدرت و تأثیر بازارهای مالی مطرح شده است. راهکار ارزش از دید سهامدار، در انتخاب استراتژی شرکت و استراتژی تجاری بر مبنای این عقیده است که استراتژیهایی که خالق برترین ارزش از دید سهامداران شرکت باشند، بیشترین مزیت رقابتی پایدار را برای آن سازمان رقم خواهند زد و در نهایت به رضایت مشتری منجر خواهد شد (خلیفه، ۲۰۰۴).
اما در تجزیه و تحلیل نهایی، افزایش ارزش از دیدگاه سهامدار از روابط سودمند با مشتری حاصل میشود و نه مبادله سهام. منافع و عواید حاصل از رابطه با مشتری، حتی پس از پایان دوره زمانی ارتباط با او بر عملکرد مالی سازمان تأثیر قابل ملاحظهای میگذارد که خواه ناخواه بر ارزش سهام سازمان میافزاید (قودسوار، ۲۰۰۸). طرفداران ارزش از دید ذینفعان، سازمانها را مسئول خلق ارزش برای همهی ذینفعان آن شامل؛ پرسنل سازمان، مشتریان سازمان و جامعه دانسته و مشارکت در تعیین جهتیابیهای آتی سازمانی که در آن منافعی دارند را حق مسلم آنان میدانند. در تحقیقات انجام شده در زمینه خلق ارزش برای ذینفعان رابطه مستقیم و قوی بین سودآوری و رشد سازمان، وفاداری مشتری، رضایتمندی مشتری، ارزش کالاها و خدمات ارائه شده به مشتری، کیفیت و بهره وری خدمات و نیز قابلیتها، توانمندیها، رضایتمندی و وفاداری پرسنل سازمان وجود دارد (خلیفه، ۲۰۰۴). اما ارزش از دید مشتری که پژوهش حاضر به آن می پردازد هر چند دیدگاه بازاریابان را منعکس میسازد، مبنا و منبع دو نوعِ دیگر ارزش نیز محسوب میشود (نایب زاده، ۱۳۸۵).
ارزش از دید مشتری |
ارزش از دید سهامدار |
ارزش از دید ذینفعان |
شکل ۲- ۵ گروههای ارزش منبع: نایب زاده( ۱۳۸۵) |
۲-۵-۱-۱- مفهوم ارزش درک شده مشتری
طراحی و تبدیل ارزش مشتریِ برتر، کلید موفقیت استراتژی کسب و کار در قرن ۲۱ است. ارزش، نقش فرماندهیِ ارشد در بازار رقابت ایفا کرده، چرا که مشتریان بیشتر از ارزش دریافتی کالا و خدمات، پرداختی نخواهد داشت (جانسون و همکاران، ۲۰۰۳). اما ضعف اصلی موجود در شناخت کاراییِ ارزش درکشده مشتری، عدم تطابق میان نتایج یافته های دانشمندان علم مدیریت و ارزش واقعی از نظر مشتریان است. محققان ارزش درکشده را ارزیابی کلی مصرف کنندگان از چیزی که دریافت شده و داده شده میدانند (کرونین، ۲۰۰۰). کاتلر معتقد است که مصرف کنندگان درک کیفیت را با درک هزینه ترکیب کرده و به ارزیابی از ارزش ادراک شده میرسانند (کاتلر، ۲۰۰۶). ارزش از دید مشتری در بازار و بهوسیله ادراک مشتری از آنچه می پردازد و آنچه دریافت می کند، تعیین میشود و نه در کارخانه و از طریق تمایلات و مفروضات عرضهکننده. ارزش آنچه تولید میشود نیست بلکه آن چیزی است که مشتری بهدست میآورد.
مفهوم ارزش درک شده مشتری نه تنها در رشتههای مختلف نظیر مالی، مدیریت، حقوق، اخلاق و سیستمهای اطلاعاتی متفاوت است بلکه در شاخههای ادبیات بازاریابی مانند بازاریابی رابطهای، رفتار مصرف کننده، قیمت گذاری و استراتژی بازاریابی با یکدیگر متفاوت است (خلیفه، ۲۰۰۴).
زیتهلم(۱۹۹۸)، کیفیت ادارکشده را بهعنوان ادراک مشتری از کیفیت یا برتری کلی یک محصول/ خدمت با توجه به هدفی که آن محصول/ خدمت داشته و نسبت به سایر محصولات/ خدمات موجود در بازار تعریف کرده است. ازینرو برای خلق و مدیریت یک برند قدرتمند، باید کیفیت ادراک شده برند توسط مصرف کنندگان بررسی شده و تقویت شود (برمن و همکاران، ۲۰۰۹). در همین راستا، برخی از محققین در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که کیفیت ادراک شده از برند یکی از عوامل موفقیتِ تعمیم برند محسوب میشود؛ زیرا مصرف کنندگان تعمیمهای نشأتگرفته از برندهای با کیفیت بالاتر را بسیار مطلوبتر از تعمیمهای نشأت گرفته از برندهای با کیفیت متوسط ارزیابی می کنند (ولکنر و ساتلر، ۲۰۰۵). این مسئله یک الزام رقابتی است و بسیاری از شرکتها امروزه، کیفیت مشتریمدار را به ابزار استراتژیک نیرومندی مبدل ساختهاند. آنها رضایت و ارزش مشتری را از طریق برآوردن مداوم و سودمند نیازها و ترجیحات مشتریان در مورد کیفیت ارضا کردهاند.
کیفیت درک شده می تواند بهصورت درک مشتری از، کیفیتِ کلی و یا برتریِ محصول یا خدمت، با توجه به هدف مور انتظارش در مقایسه با گزینههای دیگر تعریف شود. در نهایت کیفیت ادراک شده، احساسِ کلی و غیرعینی (ناملموس) دربارهی نام و نشان تجاری است. بههرحال، کیفیت ادراک شده معمولاً، مبتنی بر ابعادی کلیدی است که شامل مشخصات محصول مانند قابلیت اطمینان و عملکرد بوده، بهنوعی پیوست نام ونشان تجاری است. برای فهم کیفیت ادراک شده، شناسایی و سنجش ابعاد اصلی آن سودمند خواهد بود اما نباید فراموش کرد که کیفیت ادراک شده بههرحال ، یک برداشت کلی است (کاتلر و آرمسترانگ، ۱۳۸۹؛ ۸۴).
بنا بر نظر آکر (۱۹۹۱) کیفیت ادراک شده، از پنج راه می تواند ایجاد ارزش کند:
- دلیلی برای خرید
- ایجاد تمایز/ موقعیت
- اضافه پرداخت قیمت
- تمایل اعضای کانال توزیع به استفاده از محصولات با کیفیت ادراک شده بالاتر
- توسعه نام و نشان تجاری
تعاریف ارائه شده توسط صاحبنظران مختلف را دررابطه با ارزش ادراک شده مشتری جمعآوری کردهاند که بهصورت زیر تقسیمبندی گردیدهاند.
- ارزش ادراک شده متشکّل از تمام عوامل – کمی و کیفی، عینی و ذهنی است که بهصورت مشترک تجربه خرید یک مصرف کننده را شکل میدهد.
- ارزیابی کلّ مصرف کننده از مطلوبیت یک محصول براساس ادراکات از دریافتی و پرداختیها است.
- نسبت بین منافع و هزینه های ادراک شده است.
- ارزش محصول برای یک مصرف کننده، مقایسه منافع محسوس کلّی و سطوح مکمل یک محصول و هزینه کلّ تولید و مصرف آن محصول میباشد.
- توازن بین ویژگیهای مطلوب در مقایسه با ویژگیهای نامطلوب است.
- ارزش ادراک شده در واحدهای پولی مجموعه خدمات اقتصادی، فنّی و منافع اجتماعی دریافتشده توسط یک مشتری در قبال قیمت پرداختی و با احتساب محصولات جایگزین موجود است.
- ارزیابی مشتریان از ارزش که باتوجه به توازن بین تمام منافع و هزینه های مربوطه در یک موقعیت مصرفی خاص توسط عرضهکننده برای آنها ایجاد می شود.
- ارزش محصول برای یک مصرف کننده زمانی ایجاد میشود که منافع دریافتی او از یک محصول بیشتر از هزینه های بلندمدت مورد انتظار مصرف کننده برای آن باشد.
- ارزش مساوی کیفیت ادراک شده نسبت به قیمت است.
در بحث ارزش درک شده میتوان نتیجه گرفت، ارزش درک شده مشتری، تابعِ خدمات و کیفیت ارائه شده توسط فروشنده و هزینه های پرداختی وی است.
.Sweeney, et al.
.Khalifa
.Ghodeswar
.Business Success Strategy
.Johnson, et al.
.Cronin
.Zeithalm
.Burmann, et al.
.Volckner & Sattler
فرم در حال بارگذاری ...
[جمعه 1400-02-31] [ 08:36:00 ب.ظ ]
|