گروه بیست نفری دیگری از این پسرا طی دوره طولانی تر ، نقش استدلال و روش های کنار آمدن با مشکلات را آموزش دیدند وبعد از آن خواسته شد با شخصیت داستانی همانند سازی کنند که مورد سوء استفاده جنسی قرار گرفته بود ولی دیگران را به انجام این عمل ترغیب نمی کرد . گروه بیست نفری سوم ( گروه کنترل ) بدون دوره آموزشی و بدون همانند سازی با شخصیت داستان ، پس از اجرای آزمون ناکامی سنج روز نزوایگ ، نتایج آزمون نشان داد که پرخاشگری دو گروه اول و دوم د رمقایسه با گروه سوم بیشتر بود . گروه اول نوعی مقاومت بیرونی را در انجام اعمال خواسته شده از او با پرخاشگری نشان می‌داد و گروه دوم نوعی مقاومت درونی را با عکس العمل پرخاشگرانه د ربرابر آنچه خواسته شده بود نشا ن داد .

 

  1. تحقیقات ( دور شاو – نتا – ماریو ۱۹۹۰[۵۴]) د رزمینه « درماندگی آموخته شده و نظریه اسناد با واکنش در برابر ناکامی [۵۵]: »

-در این تحقیق صد ونود ودو نفر ا زفارغ التحصیلان در چهار گروه : تنبیه و سرزنش درونی

 

-تنبیه و سرزنش بیرونی – مقاومت درونی و مقاومت بیرونی در معرض موقعیتهای : بدون مشکل ، مشکلات قابل حل ، و مشکل غیر قابل حل و چهار مشکل غیر قابل حل قرار دادند . آزمون روزتروایگ بر روی آنان اجرا گردید . ونتایج آن نشان داد : تنها افرادی که در گروه مقاومت درونی قرار داشتند ، هم به سرعت به آزمون پاسخ دادند وهم در برابر مشکلات بدون احساس شکست بودند . سایر گروه ها دراجرای آزمون سرعت کمتری داشته و در برابر مشکلات احساس شکست داشتند .

 

  1. تحقیق ( روبرتس ، گایل ۱۹۹۳[۵۶]) در رابطه با « واکنش میانسالان به ناکامی » .

-در این تحقیق گروه نمونه متشکل بود از صدو چهار نفر از میانسالانی که در دو گروه قرار داشتند ، پنجاه و چهار نفر از آنان در خانه سالمندان بودند و پنجاه نفر از آنان در میان خانواده های خود زندگی می‌کردند ، آزمون روزتر وایگ بر روی هر دو گروه اجرا گردید ونتایج آن نشان داد که : میانسالانی که در میان خانواده های خود زندگی می‌کردند در برابر موقعیت های ناکام کننده ، واکنش کمتری نشان داده و موقعیت را کمتر ناکام کننده تلقی می‌کردند تا افراد یکه در خانه سالمندان نگهداری می شدند . هوش کلامی آنان نیز از گروه مقابل بهتر بود ، ولی ‌افرادی که در خانه سالمندان بودند رشد « من[۵۷] » نارس داشتند و همچنین عکس العملهای خصمانه تری به موقعیت های ناکام کننده نشان داده و در برابر چنین موقعیتهای خود را سرزنش می‌کردند .

 

    1. تحقیق ( بالزانو و فرد یریکا [۵۸]۱۹۹۴) در زمینه « نوع نژاد زنان سیاه پوستان در واکنش به ناکامی » :

 

  1. این تحقیق بر روی صد و هجده نفر از زنان سیاهپوست از دو نژاد افریقایی و امریکایی انجام گرفت گروه نمونه در معرض موقعیتهای ناکام کننده شغلی ( البته به صورت ملایم ) قرار گرفتند و پس از انجام آزمون نتایج به دست آمد :

هر دو گروه از این زنان د ر برابر موقعیتهای ناکام کننده شغلی واکنش‌های پرخاشگرانه بیرونی را نشان دادند و تعدادی از آن ها در برخی از موقعیت‌ها به صورت درونی منکر ناکام کنندگی موقعیت‌ها شده و حتی خودشان را سرزنش می‌کردند .

 

    1. تحقیق ( فوهرر ۱۹۹۴[۵۹]) در زمینه « کامیابی شخص احادیث فرستادگان خارجی ( طبق احادیث پروتستان ) د رموقعیتها ناکام کننده »:

 

      1. گروه نمونه مرکب بود از صد مرد وزن پروتستان مذهب که طی سه سال ، شاترده مرتبه با آزمون روزتراویگ مورد آزمایش قرار گرفتند . نیمرخ روانی که فوهرر برای این گروه رسم نمود طبیعی بود ولی نتایج تحقیق نشان داد که وقتی این افراد در معرض موقعیتهای ناکام کننده یکسانی قرار گرفتند ، عکس العملهای متفاوتی نشان دادند : مردها تسلط کمی بر امور داشته واکنش آنان به ناکامی پرخاشگری بیرونی بود ، زنان در برابر ناکامی واکنش پرخاشگری درونی را بیشتر نشان داده و در موقعیت های ناکام کننده بیشتر حالت مطیع بودن ، امیدواری و اعتماد به احادیث انجیل ( طبق فرقه پروتستان ) را داشتند .

 

  1. چیکده برخی ا زتحقیقاتی که در زمینه‌های « پرخاشگری » « ناکامی » و « آزمون روزنزوایگ » در ایران انجام گرفته است .

الف ) تحقیقات د رزمینه پرخاشگری :

 

  1. تحقیقی در زمینه « پرخاشگری و رابطه آنان با ساخت خانواده در میان دانش آموزان مقطع ابتدایی تهران »

توسط ( براهنی محمد تقی ۱۳۶۵) انجام گرفته است که خلاصه آن به ترتیب زیر است :

 

الف ) کل اختلالات رفتاری د رمیان دانش آموزان پسر کلاس‌های سوم ، چهارم ، پنجم دبستان ( ۳۶/۴۸) در هزار بوده است ، که کلاس سوم ( ۹۵/۴۰) کلاس چهارم (۹۸/۵۲) کلاس پنجم (۹۶/۵۰) در هزار بوده است بیشترین اختلالات پرخاشگری (۲۸/۱۱) در هزار و کمترین اختلال استعمال سیگار (۰۹/۰ ) در هزار بوده است .

ب ) دانش آموزان پرخاشگر از لحاظ تحصیلی از همکلاسان خود پائینتر بودند ( ۴۶ درصد ) آنان یک الی پنج بار مردود شده بودند .

 

ج) از لحاظ جسمانی ، قد بلند و قدرت جسمانی بالایی داشتند (۳/۹ درصد ) نقایص درونی داشتند و در مواردی هم اختلالاتی از قبیل : جویدن ناخن ، شب ادراری ، لکنت زبان ، صرع ،…

 

د) از لحاظ عاطفی و روانی ، مهمترین خصوصیات آنان پیروزی ، قدرت ، خود نمایی ، مخفی کردن همیشگی عیب خود بوده و حالت پرخاشگری را به صورت های لفظی و عملی و حمله به اشخاص و شکستن لوازم دیده شد .

 

ی ) پدران این دانش آموز ان ( ۷۱/۱۴ درصد ) دارای شخصیت‌های بیمار گونه از قبیل هیپوکندر یا ، هیستری پارانودئید ، اسکیزوفرنیا بودند .

 

    1. تحقیق در رابطه با « پرخاشگری کودکان و ارتباط آن با ساخت خانوا ده » « فراهانی ۱۳۶۵ )[۶۰]این تحقیق درباره بررسی اختلال رفتاری در دانش آموزان پسر دبستانی د رمناطق بیست گانه آموزش و پرورش تهران ، ا زمیان اختلالات رفتاری به طور خاصی پرخاشگری کودکان در سن نه تا دوازده سالگی ( کلاس‌های سوم ، چهارم ، پنجم ) به صورت اعتبار تصادفی کلی مراحلی با بهره گرفتن از تست‌های و پرسشنامه‌ها انجام گرفته و پس از محرز شدن پرخاشگری آنان و بررسی و ضعیت و ساخت روانی و اجتماعی واقتصادی و فرهنگی خانواده آن ها پرداخته شده است .

 

    1. نتایج تحقیق ، مشابه به نتایجی تحقیقی بود که توسط ( براهنی ) صورت گرفت . و نتایج جنبه اقتصادی و فرهنگی این خانواده ها نشا ن داد که :

 

    1. کودکان پرخاشگر متعلق به خانواده هایی هستند که سطح در آمد آن ها پایین است و این کودکان برای بر آورده کردن احتیاجاتشان دچا رناکامی می‌شوند واکثریت پدران این دانش آموزان ، در مشاغل پایین ، اشتغال دارند ، ا زنظر فرهنگی هم این دانش آ‎موزان اکثرا در میان خانواده های زندگی می‌کنند ،؟ که دارای فرهنگی پایین هستند ، سطح تفکر آ‎نان پایینتر از سطح تفکر خانواده های دانش آموزان غیر پرخاشگر است .

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...