مقاله-پروژه و پایان نامه – قسمت 15 – 10 |
(۱ فرهنگ خلاقیت: مدیریت مجموعه گسترده ای از ارزشهای پذیرفته شده، هنجارها و رفتارها درباره خلاقیت سازمانی را مورد توجه قرار میدهد
۲) فرهنگ همکاری با دیگران: مدیریت بخشهای دیگری از فرهنگ سازمانی را مورد توجه قرار میدهد که شامل ارزشها، هنجارها و رفتارهای پذیرفته شده در داخل سازمان میباشد که خلاقیت سازمانی را تسهیل می کند.
۳) پیچیدگی ساختاری: مدیریت الگوهایی از ساختار را مورد توجه قرار میدهد که یک سازمان به کار میگیرد تا اجرای خلاقیت سازمانی را تسهیل بخشد
۴) فاصله بین قدرتها در سازمان: مدیریت توزیع و رسمیسازی قدرت تحت ساختار سلسله مراتبی را مورد توجه قرار میدهد.
۵) تعهد و رهبری مدیریت: مدیریت خصوصیات، توانایی ها و رفتارهای مدیریتی که مدیریت خلاقیت را هدایت می کند مورد بررسی قرار میدهد.
۶) قابلیت و رفتار کارکنان: مدیریت عناصر ضروری برای کارکنان را از لحاظ خصائص، توانایی ها، رفتارها، تعهد و رضایت شغلی را مورد توجه قرار داده که نتیجه آن در خلاقیت سازمانی مشخص میگردد.
۷) توسعه استراتژی برای خلاقیت: مدیریت سمت و سوی استراتژی خلاقیت را مورد بررسی قرار میدهد که خلاقیت سازمانی را تسهیل میبخشد.
۸) موضع استراتژی برای خلاقیت: مدیریت اجرای کارا و مؤثر استراتژی های متناظر در خلاقیت سازمانی را مورد توجه قرار میدهد.
۹) مکانیزمی برای مدیریت منابع: مدیریت جمع آوری منابعی را مورد توجه قرار میدهد که خلاقیت سازمانی را تسهیل میبخشد.
۱۰) مکانیزمی برای تصدیق و تعیین حد تغییرات مجاز برای خلاقیت: مدیریت یک سیستم تصدیق و پاداش دادن را همراه با دامنه تغییرات مجاز برای ابهام، خطا و تعارض در ارتباط با خلاقیت سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.
۱۱) مکانیزمی برای توسعه مستمر: مدیریت مکانیزم های توسعه و بازبینی برای پروژه های پیشین و پروژه های جاری را که در خلاقیت سازمانی تاثیرگذار است، مورد بررسی قرار میدهد.
۱۲) توسعه دانش داخلی: مدیریت توسعه و اکتشاف دانش تولید شده داخلی را برای خلاقیت سازمانی مورد توجه قرار میدهد.
۱۳) تبادل و کشف دانش خارجی: مدیریت اطلاعات خارجی تاثیرگذار بر خلاقیت سازمانی مرتبط با رقابت، بازار، اکتشاف و نقل و انتقال تکنولوژی را مورد توجه قرار میدهد.
۱۴) یادگیری سازمانی: مدیریت مکانیزم های یادگیری و تحصیل را در ارتباط با خلاقیت سازمانی مورد بررسی قرار میدهد.
۱۵) استفاده و نقل و انتقال دانش: مدیریت مکانیزم انتقال و استفاده از دانش را در خلاقیت سازمانی بررسی می کند.
۱۶) جمع آوری دانش: مدیریت مکانیزم ذخیره سازی دانش را در حین جریان اطلاعات و تکنولوژی، و تاثیر آن را بر خلاقیت سازمانی مورد توجه قرار میدهد (حسن بیگی، ۱۳۸۹، صص ۳۶ و ۳۷)
در نهایت ، یادآوری چند نکته برای ایجاد محیطی مناسب در سازمان ، به منظور آفرینش و انتقال اطلاعات و اندیشههای جدید، پیشنهاد می شود:
-
- آمادگی شنیدن اندیشه های جدید ، توجه به موقع به همه ی پیشنهادها ،استقبال از پیشنهادهای بنا شده بر پایه ی تغییر شرایط موجود ،آگاه کردن بی درنگ افراد و ارائه دهنده اندیشه ها از جریان کار بر روی اندیشه با اعمال فرایند قبول یا رد؛
-
- وقت دادن به خلاقیت ، رفع آفت روزمره در کارها، تخصیص زمان اندیشیدن برای تفحص درباره افکار جدید، رفع مزاحمت در هنگام تفکر و تدبر؛
-
- سپردن پیشنهادهای ارائه شده برای بهبود و بهسازی نظام به طور مستقیم به کمیتهای ویژه به بیان دیگر میان بر زدن سلسله مراتب عادی؛ و بازنگری همه پیشنهادها در آن کمیته ویژه ی برخوردار از صلاحیت فنی؛
-
- استفاده از برگه ی استانداردی که حتی الامکان تسلیم کننده ی اندیشه را از اینکه لازم است چه اطلاعاتی در باره ی اندیشه کسب شود ، آگاه کند؛ به گونه ای که نگرانی در مورد بهترین راه ارائه خلاق از میان برود.
-
- مقامات ارشد باید مشوق ترویج خلاقیت در کارکنان زیردست خود باشند وسپس برای بازده هر خلاقیتی پاداشی در نظر بگیرند، این پاداش باید میزان مناسبی داشته باشد.
-
- ارائه اندیشههای ناموفق نباید موجب هیچ گونه جریمه و تأثیر منفی شود و باید در پیشنهاد دهندگان این فکر به وجود آید که سازمان به وجودشان نیازمند است.
- ایجاد واحدها یا گروههای مخصوص خلاقیت و ابتکار از جمله واحد تحقیق و توسعه ؛ و بالاخره اینکه ایجاد محیط خلاق نیازمند ارتباط حمایت آمیز دو جانبه ،نه مناسبات رفابت آمیز، میان فرادست و کارکنان فرودست است.
(سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،«فصلنامه تحول اداری»، دوره ششم، اسفند۱۳۷۹،شماره های ۳۰و۲۹،ص۶-۱۰)
۲-۲۰-۲-۲- ساختار خلاق
یکی از مهمترین عوامل تسهیل و تقویت توان خلاقیت و نوآوری در سازمان ساختارمتناسب با اهداف است.
ساختار سازمانی راه و شیوهای است که به وسیله آن فعالیتهای سازمانی ، تقسیم، سازماندهی و هماهنگ میشوند. سازمان ها ساختارهایی را به وجود می آورند تا فعالیتهای عوامل انجام کار را هماهنگ کرده و اعمال اعضاء را کنترل کنند. دو پژوهشگر سازمانی به نامهای برونر و استاکر با بررسی ویژگیها و متغیرهای ساختاری دو نوع ساختار سازمانی را شناسایی کرده اند. آنها یک نوع ساختار «مکانیکی» شناسایی کردند که با نوع آرمانی دیوان سالاری(دبوکراسی) شباهت زیادی دارد و نوع دیگر آن را «ارگانیک» نامیدند که تقریبا نقطه مقابل این ساختار است. (صادقی ،۱۳۸۶) ویژگیها و اشکال ساختارهای سازمانی را به وضوح در جدول زیر ترسیم نموده است.
نوع ساختار
ویژگیهای ساختار
مکانیکی ارگانیکی شرح وظایف
ارتباطات
رسمیت
نفوذ
سیستم تصمیم گیری
پراکندگی واحدها در سطح افقی
هرم سازمانی
بدون انعطاف
عمودی و رسمی
زیاد
اختیار
متمرکز
زیاد
بلند
منعطف
همه جانبه و غیر رسمی
کم
مهارت و خبرگی
غیر متمرکز
اندک
تخت
جدول مقایسه ساختارهای مکانیکی و ارگانیکی
از ویژگیهای سازمان خلاق، ساختار متغیر است. در شرایط نوآوری و خلاقیت، ساختارهای پویا و ارگانیکی موثرتر است، زیرا در این نوع ساختار نظام کنترلی کمتر حاکم است و افراد ،آزادی عمل بیشتری دارند. ویژگی بعدی، انعطاف پذیری واحدهای خلاق در سازمان است، که باید از یک ساختار ارگانیک برخوردار باشند. در ساختار سازمانی منعطف و تحول پذیر ، تبادل اطلاعات به راحتی انجام می شود و افراد در فرایند تصمیم سازی مشارکت دارند.امروزه برای رویارویی با مشکلات، ساختارهایی مانند: ساختار پروژهای، ساختار ماتریسی، ساختار مولکولی، و ساختار ادهوکراسی به وجود آمده اند که از ماهیت انعطاف پذیر بر پروژه یا زمان برخوردار هستند.
“
فرم در حال بارگذاری ...
[یکشنبه 1401-09-20] [ 04:57:00 ق.ظ ]
|