با توجه به این که امروزه اینترنت ، وب و پست الکترونیکی با بهره گرفتن از تکنولوژی های جدید در بسیاری از مکان ها قابل دسترسی هستند، در بسیاری از شرایط  ، مکان جغرافیایی محدودیت مهمی به شمار نمی آید ولی در برخی از شرایط تعیین این که در چه مکانی ارتباطات رخ می دهند مهم است مانند:

  • ارائه خدمت و محصول در برخی از مکان ها امکان پذیر نیست. این امر در تعیین مشتریان هدف موثر است.
  • قیمت گذاری و حمل ونقل محصول ممکن است براساس موقعیت جغرافیایی صورت گیرد.
  • مشتریانی که ممکن است درمحل کار به اینترنت دسترسی نداشته باشند باید تشویق شوند که در خانه از وبسایت دیدن کنند.
  • فروش به مشتریان بین المللی با توجه به کشور هدف، مباحث زیادی از جمله واحد پولی، قوانین صادرات و حمل و نقل و غیره ایجاد میکند.

زمان نیز مانند مکان جغرافیایی، با توجه به اینکه امکان دسترسی به اینترنت و وب در هر زمانی وجود دارد در بسیاری از شرایط امر مهمی به شمار نمی آید. ولی  تعهد تحویل به موقع کالا  و زمان پاسخگویی به سفارشات و پست الکترونیکی مخاطبان نیازمند توجه به امر زمان در ارتباطات الکترونیکی است. (اسفیدانی ، ۱۳۹۱ : ۷۸)

۲-۲-۴-۱۰ ) به چه طریقی با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنیم؟

همانند بازاریابی سنتی می توانیم از متن، تصویر و ویدئو برای توضیح ، نشان دادن و تشریح موضوعات در وب استفاده کنیم. اینترنت امکان استفاده از این ابزارها را به مراتب تسهیل می کند. ضمن اینکه امکانات زیر را نیز فراهم میکند:

دانلود مقاله و پایان نامه

  • اگر به تایید سفارش یا پاسخ به سوال خاصی از طرف افراد هدف نیاز داشته باشیم می توانیم از پست الکترونیکی استفاده کنیم.
  • از طریق فرم های گنجانده شده در صفحات وب می توانیم اطلاعات لازم را از مخاطبین کسب کنیم.( اسفیدانی ، ۱۳۹۱ : ۸۰)

۲-۲-۴-۱۱ ) سیر تکاملی بازاریابی الکترونیکی:

مراحل سیرتکامل بازاریابی الکترونیکی را میتوان به شرح زیر برشمرد:

سطح اول : تبلیغات - دراین سطح اولیه که از یک صفحه اصلی و تعدادی کلید اتصال (لینک) تشکیل شده بود شرکت ها غالبا برای نشان دادن اطلاعاتی مانند تصویر شرکت، پیام از مدیر عامل به همراه تلفنی برای تماس با شرکت ارائه می کردند.

سطح دوم : پیشبرد - پیشبرد شرکت هدف اصلی این سطح بود. در واقع سهولت نسبی ایجاد صفحات وب منجر به تبدیل بروشورهای موجود و دیگر عناصر ترفیع به صفحات الکترونیکی وب شد. اما در این سطح نیز ارزش ارتباطی کمی برای کاربر ارائه میشود.

سطح سوم : کنش متقابل - این اولین سطحی است که ارزشی را برای مشتری ارائه می دهد. وقتی مشتری به این سایت متصل میشود میتواند در مورد محصولات شرکت اطلاعاتی به دست آورد، راه حلی را برای مشکل خود بیابد و حتی چگونگی خرید آن راه حل را نیز بفهمد. امکان دانلود کردن اطلاعات نیز ممکن است. این سطح از کنش متقابل ، هزینه ارائه خدمات را کم می کند.

سطح چهارم : تعامل - ارتباط در این سطح ورای تبادل اطلاعات است. مشتری می تواند کالا سفارش داده یا خواستار خدمات فنی کارکنان شرکت باشد یا این که صورت حسابی از خریدهای گذشته اش را دریافت کند درنتیجه هزینه فروش کاسته شده و خدمات بهبود می یابند.

سطح پنجم : تحول -  در این سطح روابط بین شرکت و بازارش از شکل سنتی به شکل الکترونیکی تغییر کرده است که این شکل از ارتباطات عملیات داخلی شرکت را نیز متأثر می سازد. در اینجا اینترنت نه به صورت موردی بلکه به عنوان وسیله ارتباطی پذیرفته شده استفاده می شود.

سطح ششم : انجمن ها - در این سطح گروهی از افراد می توانند با توجه به علایق مشترک و تعلق عاطفی دور هم جمع شوند. این علایق مشترک می تواند از تعهد فردی به یک موضوع مانند بهداشت یا یک گروه حرفه ای که هم دیگر را از طریق انتقال اطلاعات یاری میدهند متغیر باشد. (اسفیدانی ، ۱۳۹۱ : ۸۲)

۲-۲-۴-۱۲ ) طراحی معماری وب سایتهای تجاری و نقشه سایت:

نیازها، خواسته ها و تمایلات مخاطبان باید برآورده شود. معماری یا طراحی وب سایت های تجاری می طلبند که فعالیت های ارتباطی براساس مخاطبان  و اهداف اطلاعاتی آنان پایه گذاری شود. اگر این هدف تحقق یابد آنگاه می توان مطمئن بود که مخاطبان در فعالیت های ارتباطی شرکت می کنند. به عبارتی ساده تر درست به همان نحوی که با توجه به گروه های خاص مخاطبان، محتویات سایت را تعیین می کردیم، طراحی سایت نیز باید مخاطب محور باشد.

سایت ها باید برای راحتی کاربران نهایی طراحی شوند. کاربران مختلف دارای اهداف متفاوتی هستند و هریک نیازمند راهنمایی های متفاوتی به سمت اطلاعات مورد نیازشان هستند. در تمامی مراحل تهیه نقشه یک سایت باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که چگونه می توان با بهره گرفتن از متن، گرافیک، آیکن ها و باکس های مختلف، مخاطب را به سمت اطلاعاتی که به دنبال آن است راهنمایی کنیم. تهیه نقشه یک سایت را می توان به دو مرحله تقسیم کرد: (اسفیدانی ، ۱۳۹۱ : ۸۶)

در مرحله اول: ما باید تبادلاتی را که هم اکنون با مخاطبان خود ( به روش سنتی) داریم و اطلاعاتی راکه طی این تبادلات رد و بدل می شوند تعریف و مستند سازی کنیم.

در مرحله بعدی بایدسعی کنیم تا روش هایی که با بهره گرفتن از آن ها می توانیم این تبادلات را از طریق اینترنت صورت دهیم را تعیین کنیم و برآن اساس نقشه سایت را طراحی کنیم.

۲-۲-۴-۱۳ ) ترفیع فعالیت های ارتباطی الکترونیکی به دو روش سنتی و برخط:

آیا مخاطبان شما از وجود وب سایت و محتویات آن آگاهی دارند؟ ایجاد یک وب سایت مانند نصب یک بیلبورد است تا کسی آن را نبیند موثر واقع نمیشود. پیشبرد یک فعالیت الکترونیکی مخاطبان جاری و آتی شما را از وجود چنین فعالیتی مطلع می کند و برای آنها فرصتی را به وجود می آورد که ارتباط خود را به روش الکترونیکی به شما آغاز کنند. طبقه بندی گزینه ای در دسترس برای پیشبرد فعالیت های ارتباطی الکترونیکی به شرح زیر است:

  • پیشبرد از طریق رسانه ها و کانالهای ارتباطی سنتی
  • فعالیتهای پیشبردی که می توانند برروی اینترنت صورت گیرد.
۲-۲-۴-۱۳-۱ ) روش های سنتی:

برخی از روش های سنتی ترفیع به شرح زیر است:

ارتباطات مبتنی بر پست : شامل پست کارت ها، نامه ها و کاتالوگ ها. این رسانه پایه بسیاری از فعالیت های بازاریابی مستقیم است و هنوز هم برای ارتباط با مشتری و مخاطبان احتمالی بسیار موثر است. ویژگی این روش هدفمندی و هزینه پایین آن است .

رسانه های گروهی : شامل تلویزیون و رادیو که هزینه بالایی دارند اما اگر هدف دستیابی به گروه کثیری از افراد باشد می تواند بسیار موثر باشند. رادیو موثرتر از تلویزیون می تواند مخاطبین هدف را جدا سازد. بسیاری از شرکت ها ازتبلیغات رادیویی جدید جهت ارائه پیام به مسافران در زمان رانندگی استفاده میکنند یا از شنونده های ایستگاههای رادیویی خاص برای دستیابی به مخاطبان هدف خاص بهره می برند.

روابط عمومی : یک فعالیت پیشبردی غیر مستقیم است. روابط عمومی شامل انتشار پیام از رسانه ها و کنفرانس های  مطبوعاتی جهت اطلاع رسانی در مورد موضوعات مختلف می شود که ممکن است مکان مناسبی برای اطلاع رسانی به مخاطبان هدف شما در مورد وب سایت شما باشد.

رسانه های چاپی : که آگهی های شما را می پذیرند. روش دیگری است تا در مورد ارتباطات الکترونیکی خود اطلاع رسانی کنید. آدرس اینترنتی و پست الکترونیکی خود را می توانید در فضاهای تبلیغاتی این رسانه ها قرارداده و نیز مخاطبان را به سمت وب سایت خود فرا خوانید.

بسته بندی محصولات :  و نیز بسته های اطلاعاتی (مانند لوح فشرده) نیز ابزار دیگری برای پیشبرد است. از این طریق می توانید به مشتریان کنونی خود در مورد فعالیت الکترونیکی خود اطلاع رسانی کنید.

بیلبوردها و تبلیغات محیطی دیگر نیز از جمله ابزارهای سنتی هستند.

۲-۲-۴-۱۳-۲ ) روش های بر خط:

برخی از روش های برخط ترفیع به شرح زیر است:

  • موتورهای جستجو و دایرکتوری ها
  • ایجاد لینک در وب سایت های دیگر یا به اشتراگ گذاشتن لینک با سایت های دیگر
  • استفاده از تبلیغات برخط (اسفیدانی ، ۱۳۹۱ : ۸۷)
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...